Zie de Kunst! 2024 was het eerste evenement georganiseerd door de in augustus 2023 opgerichte stichting. De stichting heeft als doel om de inwoners van de gemeente Oude IJsselstreek kennis te laten maken met het werk van in de gemeente woonachtige kunstenaars. Het evenement, waaraan vierenveertig beeldende- en zeven podiumkunstenaars hebben deelgenomen, trok meer dan tweeduizend bezoekers.
Programma
Op vrijdagavond 19 april 2024 heeft de wethouder van de Gemeente Oude IJsselstreek met o.a. kunst en cultuur in haar portefeuille, mevr. Janine Kock, Zie de Kunst! 2024 officieel geopend. Zij deed dat in aanwezigheid van de exposerende kunstenaars en een aantal genodigden. De opening vond plaats in het Ouhrlokaal van het DRU-complex. Daar was een overzichtstentoonstelling ingericht. Alle deelnemende kunstenaars hebben daar een van hun werken tentoongesteld. De avond werd muzikaal omlijst door het optreden van harpiste Judith Baakman. Het was een zeer geslaagde avond waar de deelnemende kunstenaars elkaar ontmoetten en met elkaars werk konden kennis maken.
Op zaterdag 20 en zondag 21 april hielden de deelnemende beeldende kunstenaars “open huis”. De kunstenaars zonder voldoende ruimte “thuis” hebben hun werk geëxposeerd op drie verzamel-lokaties: de bibliotheek in het DRU-complex, op het wijngoed “Oerlegoed” en Atelier Zweerink. De overzichtstentoonstelling in het Ouhrlokaal (DRU) was deze twee dagen open voor het publiek.
Gedurende de twee dagen waren er op de diverse locaties optredens van harpiste Judith Baakman, de Harmonie Ulft, de Varsseveldse Akkordeon Vereniging, zangeres Miranda Rooks, zangduo Simplify en de schrijvers Marike Damen en Gijs Wilbrink. De boekpresentatie door Evelien Grijzen kon door ziekte jammer genoeg niet doorgaan.
Aantal bezoekers
Menskracht
Naast de betrokkenheid van de bestuursleden van de stichting, is het evenement mede mogelijk gemaakt door de inzet van vrijwilligers. Zij waren onder meer betrokken bij de opzet en de werking van de website ziedekunst.nl, de communicatie met de deelnemers, de inrichting van de expositie op het DRU-complex en de vele “hand-en-span” diensten rond het evenement.
Locaties
Naast de ateliers van de deelnemende beeldende kunstenaars had Zie de Kunst! voor het 2024-evenement de beschikking over het Ouhrlokaal en de Foyer van het DRU Industriepark in Ulft (de DRU-Kultuurfabriek), de openbare bibliotheek in hetzelfde complex, het wijngoed Oerlegoed en het atelier van kunstenaar Thea Zweerink. Alle locaties werden kosteloos ter beschikking gesteld.
Financiën
De stichting niet eerder dan medio januari 2024 de beschikking over een bankrekening. Als gevolg daarvan bestond er lange tijd onzekerheid over de mogelijkheid om het evenement 2024 tijdig te kunnen realiseren. Door alleen de dringende, onvermijdbare kosten te maken, te bezuinigen op de kosten van podiumkunstenaars, een ruim aantal deelnemende beeldende kunstenaars, de hulp van het DRU-Industriepark en een financiële bijdrage van o.a. de Gemeente Oude IJsselstreek en het Cultuurfonds, is het gelukt om Zie de Kunst! 2024 ook in financiële zin met succes af te sluiten.
Evaluatie
De deelnemende kunstenaars, vrijwilligers en bestuur hebben feedback gegeven over het verloop van het evenement. Voor de deelnemende kunstenaars is daarbij gebruik gemaakt van een vragenformulier.
Met 2.015 bezoekers en een bijna probleemloos verloop van de manifestatie kijken alle betrokkenen terug op een zeer geslaagd evenement dat zeker voor herhaling en een (voorzichtige) uitbouw vatbaar is. Naast de “open ateliers” en de podium-optredens werden met name ook de officiële opening en de overzichtstentoonstelling bijzonder gewaardeerd.
De deelnemende kunstenaars waardeerden Zie de Kunst! 2024 met een ruime “8”.
Uiteraard zijn er punten ter verbetering naar voren gebracht:
- Door het ontbreken van de formele rechtspersoon (opgericht 29 augustus 2023) en daarmee samenhangend het ontbreken van een bankrekening (operationeel januari 2024) ontstond vertraging in de communicatie met de deelnemers, de subsidieaanvragen en het kunnen aangaan van verplichtingen;
- De mondelinge informatieverstrekking tijdens de voorbereidende bijeenkomst met de beeldende kunstenaars kan duidelijker (en minder “karig”);
- De keuze welke kunstenaars het beste in de bibliotheek kunnen exposeren vraagt om beter afstemming op het karakter van de bibliotheek en de daar beschikbare ruimte;
- De banners bij de diverse locaties zijn te klein en de kleuren weinig aansprekend;
- Het werd betreurd dat het bestuur van de stichting geen kans heeft gezien om op alle zeventien locaties “acte de présense” te geven.
Ten slotte
Zie de Kunst! 2024 heeft het bestuur van de stichting in haar mening gesterkt dat er binnen de cultuur-agenda van de Oude IJsselstreek uitdrukkelijk behoefte bestaat aan een evenement zoals in april 2024 georganiseerd. Het bestuur van de Stichting is dan ook enthousiast begonnen met de voorbereiding van Zie de Kunst! 2025.